Skip to main content

Prevencia zahŕňa stravu aj pohyb

Aby sme si dlhodobo vedeli udržať naše zdravie pevné mali by sme dodržiavať určité pravidlá v našom stravovaní a byť fyzicky aktívny. Tieto pravidlá sme spomínali v predošlom článku, tu je ich stručné zhrnutie.  

Dosiahnite a udržte si zdravú váhu počas celého života

  • Buďte počas svojho života tak štíhly, ako je to len možné bez toho, aby ste trpeli podváhou.
  • Vyhnite sa získaniu nadváhy v každom veku. Pre tých, ktorí majú nadváhu, alebo sú obézni, má strata už aj malého množstva váhy zdravotný efekt a je to dobrý začiatok.
  • Pravidelne cvičte a obmedzte príjem vysoko kalorickej potravy a nápojov ako kľúč k udržaniu si zdravej váhy.

Buďte fyzicky aktívny

  • Dospelí: Každý týždeň si doprajte aspoň 150 minút fyzickej aktivity miernej intenzity alebo 75 minút intenzívnej fyzickej aktivity (alebo kombináciu oboch), ideálne rozložené v týždni.
  • Deti a tínejdžri: Každý deň si doprajte 1 hodinu miernej alebo intenzívnej fyzickej aktivity, intenzívnu aktivitu aspoň 3 dni každý týždeň.
  • Obmedzte činnosti ako je sedenie, ležanie, pozeranie televízie a iné formy zábavy spojenej s obrazovkou.
  • Vykonávanie fyzickej aktivity nad rámec bežnej aktivity, bez ohľadu na úroveň vykonávania, môže mať priaznivý zdravotný efekt.

Jedzte zdravé potraviny s dôrazom na rastlinnú stravu

  • Vyberajte si potraviny a nápoje v množstve, ktoré vám pomôže získať a udržať si zdravú váhu.
  • Obmedzujte, aké množstvo spracovaného a červeného mäsa zjete.
  • Zjedzte aspoň 2 ½ šálky zeleniny a ovocia denne.
  • Vyberte si celozrnné produkty.
  • Ak pijete alkohol, obmedzte jeho množstvo.
  • Nepite viac než 1 alkoholický nápoj denne, ak ste žena a nie viac než 2, ak ste muž.

 

Zdroj: https://www.cancer.org/healthy/eat-healthy-get-active/acs-guidelines-nutrition-physical-activity-cancer-prevention/summary.html

Foto: Pexels